Ana içeriğe atla

Excel Formüller (Formulas) Sekmesi Kullanımı ve Özellikleri

FORMÜLLER SEKMESİ

Excel de Fonksiyon Ve Formül Kullanma

Excel programında farklı amaçlar için kullanılan çok sayıda işlev vardır. Hazır formül olarak tanımlanabilecek olan işlevler, kullanım alanlarına göre sınıflandırılmış ve Excel’de Formüller diye bir sekmede toplanmıştır. Bu hazır işlevlere Formüller sekmesinden ulaşılabileceği gibi aktif bir hücrede formül çubuğuna tıklatılarak da ulaşılabilir.
Formüller her zaman (=) ile başlar. Bu Excel’in yazdığımız veriyi formül olarak algılamasını sağlamaktadır. Excel (=) işaretinden sonraki ifadelerin bir formül olduğunu anlar. Sabitler ve hesaplama işleçleri kullanarak basit formüller oluşturabilirsiniz. Örneğin, =5+2*3 formülü iki sayıyı çarpar ve bunun sonucuyla bir sayıyı toplar. Excel, matematiksel işleçlerin standart sırasını izler. Yukarıdaki örnekte, önce çarpma işlemi (2*3) yapılır ve sonra bunun sonucuyla
5 toplanır.
•    Hücreye yazılan bir formülü düzeltmek için 3 yol vardır.
1.   Hücreye çift tıklama.
2.   Hücreyi seçili hale getirip F2 tuşuna basma
3.   Düzeltmeyi formül çubuğu üzerinde yapma
•        İşlev kullanarak da formül oluşturabilirsiniz. Örneğin, =TOPLA(A1;A2) formülünde A1 ve A2 hücrelerindeki değerleri toplamak için TOPLA işlevi kullanılır.
 





Yapılan TOPLA formülünün yanı sıra diğer işlemler için;
ÇARPIM çarpma işlemi için  =ÇARPIM(A1;A2)
BÖLÜM bölme işlemi için de =BÖLÜM(A1;A2) kullanılabilir.

Şimdi uygulama amaçlı belirtilen adımları takip ediniz.

1. Formülü girmek istediğiniz hücreyi tıklayınız.
2. = (eşittir işareti) yazın.
3. Formülü girmek için aşağıdakilerden birini yapabiliriz
Formülde  kullanmak  istediğiniz  değerin  bulunduğu  hücreyi  tıklatın,  kullanmak  istediğiniz işleci yazın ve ardından değer içeren başka bir hücreyi tıklayınız.
Yukarıda görüldüğü gibi iki hücre ile işlem yapıp sonuca ulaşılabileceği gibi ikiden fazla hücre için tek bir formül yazılarak sonuca ulaşılabilir. Örneğin; 
Öncelik yapılması istenen işlem parantez içine alınır. Aksi durumda işlemleri çarpma/bölme, toplama/çıkarma sırasına göre otomatik yapılır.


İşlemin sonucunu öğrenmek için yön tuşlarına veya Enter tuşuna basınız. (imlecin formülün sonunda olması gerekir)

Mak ve Min Formülü

Bu  formüller  iki  veya  daha  fazla  sayı  arasında  büyüklük  –  küçüklük  karşılaştırılması  için kullanılır. “MAK “ en büyük sayıyı, “MİN” ise en küçük sayıyı verir. Bunu bir örnekle şöyle açıklayabiliriz. 
Buradaki iki nokta(:) H2 ile H7 arasındaki tüm noktaların seçilmesini ifade eder. Eğer sadece iki değerin seçilmesini istesek seçmek istediğimiz hücreler arasına (;) koyabiliriz.

Eğer Formülü

Eğer işlevi, belirttiğiniz koşul DOĞRU olarak değerlendirilirse bir değer, YANLIŞ olarak değerlendirilirse başka bir değer verir. Genelde ikili durumlarda kullanılır. (KALDI / GEÇTİ, EVET/HAYIR, DOĞRU/YANLIŞ)
Şekil 1                                                                                                                  Şekil 2 
Entere bastığımızda ilk etapta  Şekil 1  deki gibi bir sonuçla karşılaşırız. Daha sonra diğer değerlerin de karşısında yazdırmak için Şekil 1 deki “ZAYIF” hücresinin sağ alt kısmına geldiğimizde çıkan + işaretini aşağı doğru çekeriz. Sonuçta diğer değerler için de yazılmış olur.

Ortalama Formülü

ORTALAMA   formülü   belirtilen   aralıktaki   değerlerin   ortalamasını   alır.   Fonksiyondaki görünümü şöyledir:
Yukarıdaki ortalama formülü gibi hücreler tek tek toplanarak formül yazılabildiği gibi ORTALAMA(B1:B5) gibi de yazılabilir. B1 ilk hücre, B5 son hücre, iki nokta(:) ise ilk ve son hücre arasındaki tüm hücreleri de al anlamına geldiğini söylemiştik.

Yuvarla Formülü

YUVARLA formülü virgüllü sayılardan sonra istenilen basamak uzaktan yuvarlamaya başlar.Bunu da bilinen tarzda örneğin 0,5 den sonra 1’e, 0,5 den aşağıdaysa 0’a yuvarlar fonksiyondaki görünümü şöyledir:
=YUVARLA(45,65;1) YUVARLA ile ilgili bir fonksiyon:

Dikkat Edelim
  Formülleri yazmadan önce mutlaka eşittir (=) işaretini kullanmalıyız.
   Formüllerde  hücrelere  metinsel  olarak  veriler  yazdırmak  istiyorsak  yazacağımız
metinleri “tırnak içine” almalıyız.
  Formülleri kullanırken yazdığımız hücrelerin adı arasında noktalı virgül(;) kullanırsak sadece iki hücreyi seç anlamına gelir. Eğer iki nokta(:) kullanırsak iki hücre arasındaki tüm hücrelerin seçilmesini sağlamış oluruz.

UYGULAMA

TOPLAMA, ÇARPA, YUVARLAMA, EĞER , MAK, MİN formüllerini ihtiva eden bir uygulama yazabiliriz.
Bunun için ilk olarak 10 kişiden oluşan bir sınıf listesi oluşturalım Listeyi hazırladıktan sonra sırası ile şu işlemleri gerçekleştirmeliyiz.
•    Vize final ortalamasını alalım
•    Ortalama sonucundaki notu yuvarlayalım
•    En yüksek ve en düşük notu belirleyelim
•    Öğrencilerin sınıf geçme durumunu belirleyelim
Bu formülleri iyi görebilmek için yukarıdaki gibi bir liste hazırlayalım şimdi ilk olarak vize final ortalamasını alabileceğimiz formülü yazalım(ortalama derken vizenin %40 ı finalin %60 ının alınması amaçlanmıştır.)
Burada formülü birinci kişiye uyguladıktan sonra Excel’in bize sağladığı kolaylıktan faydalanarak diğer hücrelere de uygulayabiliriz formülü D2 ye yazdıktan sonra D2 hücresinin sağ alt köşesine gelip + işareti çıktıktan sonra en alttaki hücreye kadar çekiyoruz bu şekilde yorulmadan bütün hücrelere formülü yazmış oluyoruz.

Şimdide yuvarlama işlemini gerçekleştirelim burada 0,5 den büyükleri yukarı, 0,5 den küçük olanları aşağı yuvarlayacağız formülümüz 
Aynı şekilde D2 ye yaptığımız işlemi köşesinden çekerek diğer hücrelere de uyguluyoruz. Geçme durumunu belirlemek için “EĞER” formülünü kullanacağız. Formülü 49 dan yukarı alanlar ın geçip diğerlerinin kalacağı şekilde yazalım.
Şimdi de en yüksek notu bulalım bunun için “MAK” formülünü kullanalım.
Formüle  hangi  aralıktaki  en  yüksek  değeri  yazıyoruz  dilersek  elle  parantez  içine  hücre isimlerini yazabiliriz yada formülü yazdıktan sonra imleç ile hücrelerimizi seçebiliriz.

Şimdide en düşük notu bulalım.

Bunun içinde “MİN” formülünü kullanacağız.

Böylece tüm işlemlerimizi gerçekleştirmiş olduk.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Excel "Hücreye Sığdır" ve "Hücre Birleştir" Özellikleri

Wrap Text(Hücreye Sığdır) Excel hücre genişliğini istediğimiz gibi yönetebilmemize imkan sağlıyor fakat bazı durumlarda hücrelerin genişliğini tek tek düzenlemek bizim için zaman kaybı olabiliyor. Örnekte yazdığımız yazıyı hücreye sığdıramadığımızı görebilirsiniz. Wrap Text(Hücreye Sığdır) özelliğini kullanarak yazıyı çok kolay bir şekilde hücreye sığdırabiliriz.    Wrap Text (Hücreye Sığdır)  butonuna tıkladığımızda yazının hüceye yerleştiğini görmekteyiz. Merge& Center(Hücre Birleştir) Merge& Center(Hücre birleştir) butonunu birden fazla hücreyi birleştirmemizi sağlıyor. Şekil 1 de 2015 yılı sadece ‘’AY’ sütununu’ kapsamaktadır. Örnek 2 de ise; Hem ‘’AY’  hemde ‘’ADET’’ kısmını ortaladığını görebilirsiniz. Merge& Center butonu örnektedeki gibi, isterseniz bütün excel tablosunu tek bir hücreye dönüştürebileceğiniz basit ve kullanışlı bir özellik.

Excel Ekle (Insert) Sekmesi Kullanımı ve Özellikleri

EKLE SEKMESİ   Ekle sekmesi seçildiğinde 5 tane grubun ekrana geleceğini söylemiştik bizim için gerekli olanları anlatmaya çalışacağız. Bunlar; Tablolar, Çizimler, Grafikler, Bağlantılar ve Metin gruplarıdır. Tablo Ekleme Excel de tablo eklemek için Ekle sekmesinde tablo sekmesi sırasıyla seçilir.   Tablo sekmesi seçildikten sonra karşımıza tablo oluştur adında bir pencere açılır. Bu açılan pencere de tablonuzun yeri nerede bölümü hücre numarası ile ifade edilmektedir. Mouse ile taranan satırlar veya sütunlar otomatik olarak yazılmaktadır. Başka bir yol ise kişi tarafından hücre numaraları girilebilir. Tamam, düğmesi seçildiğinde ise o bilgilere göre tablomuz oluşur. Bunu bir örnekle açıklayalım: Bir bölüm listesi oluşturalım ve o listeye tablo uygulayalım. Listenin İlk Hali                            Listenin Son Hali Tablom...

Excel Sayfasında Kısayol Oluşturma

Excel Kısayol Oluşturma Excel ‘i kullanan herkezin, amacına göre değişiklik gösterse de sık olarak kullandığı bazı özellikler vardır. Örneğin kaydet tuşunu hepimiz kullanırız bu nedenle excel çalışma sayfasının sol en üst köşesinde sabit olarak kısayol eklidir. Excel ‘i geniş özellikleriyle kullanan birisi, farklı sekmeler altında bulunan kısayolları tek bir sekme altında toplayarak zamandan kazanmak isteyebilir. Bu konumuzda, excel çalışma sayfası üzerinde kısayol nasıl oluşturulur, buna değineceğiz. Excel ‘de iki farklı alanda kısayol oluşturabiliriz.      Alan File (Dosya),   Home (Giriş ), sekmelerinin bulunduğu alandır.       Alan ise sekmelerin üzerinde olan excel simgesinin yanında kaydet, geri  al,  ileri al, kısayollarının göründüğü alandır. Excel ‘e kısayol nasıl eklenir? Sekme alanına (1. alan) kısayol eklemek için; File (Dosya)> Options (Seçenekler) > Costumize Ribbon adımlarını izleyebilirsiniz. ...